FAQ

Algemeen

Waar zijn jullie gevestigd?

We zijn gevestigd op de Royal FloraHolland veiling in Aalsmeer. Het adres is Legmeerdijk 313, Locatie C145-20, 1431 GB in Aalsmeer.

Kan ik jullie bezoeken?

Uiteraard! Om zeker te weten dat we je optimaal kunnen ontvangen verzoeken we je om van tevoren een afspraak te maken, maar ook voor de spontane bezoekers staat er altijd koffie klaar.

Hoe kom ik bij jullie?

Volg deze video voor de snelste route naar ons kantoor!

Hoe kan ik contact opnemen?

Je kunt ons mailen, bellen en appen.

Stuur je vraag naar info@farmdirect.nl en je hebt binnen een werkdag antwoord.

Heeft je vraag haast? Tussen 05:00 en 17:00 zijn we iedere werkdag telefonisch bereikbaar op +31 (0) 297 445 006.

Liever appen? Ook dat kan uiteraard, op het zakelijke nummer van jouw contactpersoon.

Ik heb een administratieve vraag.

Administratieve vragen kun je mailen naar info@farmdirect.nl. Ook kun daarvoor iedere werkdag tussen 8:30 en 17.00 bellen naar + 31 (0) 297 445 006.

In welke talen kan ik geholpen worden?

Gezamenlijk spreken we vloeiend Nederlands, Engels, Duits en Spaans. Ons Frans en Russisch zijn wat roestig, maar ook dat lukt.

Spreek je een andere taal? Geen zorgen. Welke taal je ook spreekt, we zullen altijd ons best doen om je – desnoods met vertaalsoftware – optimaal te woord te staan.

Wat is jullie postadres?

Het postadres is Postbus 1012, 1430 BA Aalsmeer. Let wel, pakketjes komen hier niet aan. Neem hiervoor contact op met ons team.

Import & herkomst

Hoe regelen jullie de inkoop?

We kunnen optimaal inkopen in Latijns-Amerika dankzij een eigen kantoor in Ecuador, ons uitgebreide netwerk en het feit dat we vloeiend Spaans spreken. Voor de inkoop in Kenia werken we nauw samen met een vertrouwde boutique farm.

Uit welke landen importeren jullie?

We importeren luxe rozen uit Ecuador, premium trosrozen uit Kenia, luxe anjers uit Colombia en gepreserveerde rozen uit Spanje en Ecuador. Onze Moluccella laevis en de pluimen Pampasgras komen ook uit Ecuador.

Waarom komen jullie rozen uit Ecuador?

De unieke geografische ligging van Ecuador creëert de perfecte grond- en weersomstandigheden voor het kweken van rozen. Het resultaat? Een adembenemend palet aan kleuren, honderden unieke soorten, lange stelen en sterke bloemknoppen. Grootbloemig, kleurrijk en imposant. Met recht: de koningin der rozen. Hier lees je meer over onze rozen uit Ecuador.

Waarom komen jullie trosrozen uit Kenia?

Ook voor onze trosrozen hebben we het beste van het beste geselecteerd. We kwamen daarbij uit op de Keniaanse boutique farm Groove, waar kwaliteit en uniciteit centraal staan. Hier lees je meer over onze trosrozen.

Waarom komen jullie anjers uit Colombia?

Colombiaanse anjers staan wereldwijd bekend om hun grootte, uithoudingsvermogen en lange vaasleven. Kortom, dé anjer voor iedere kwaliteitsbloemist. Hier lees je meer over onze anjers.

Hebben jullie een eigen kwekerij?

Nee, wij hebben expres geen eigen kwekerij. Doordat we helemaal onafhankelijk zijn, hebben wij geen druk vanuit de productie. Hierdoor kunnen we altijd bij de kwekers inkopen die op dat moment de beste kwaliteit van een bepaalde soort kunnen leveren.

Certificering & duurzaamheid

Zijn jullie rozen gecertificeerd?

Al onze kwekers uit Ecuador, en daarmee alle rozen, zijn gecertificeerd door Flor Ecuador. Dit keurmerk staat voor een veilige werkomgeving volgens alle wettelijke arbeidsnormen en het gebruik van natuurlijke producten voor maximaal milieubehoud. Daarnaast hebben diverse kwekers extra certificeringen, zoals Fairtrade, Rainforest Alliance en Global G.A.P.

Hoe duurzaam is import?

Een uitstootvrije snijbloem, zonder enige ecologische voetprint, bestaat helaas niet. Er is altijd een impact, door bijvoorbeeld transport of het verbruik van warme voor de kweek.

Het blijkt dat de impact van import rozen, in termen van uitstoot en in vergelijking met lokale productie, niet zo hoog is als men vaak denkt. De uitstoot van de luchtvaart blijkt namelijk over het algemeen lager dan de uitstoot van de kasverwarming. Meer over dit thema lees je hier.

Duurzaam geteeld, wat betekent dat?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen begint in de sierteelt al bij de kweker. Daarom werken we enkel samen met duurzame kwekers die vriendelijk zijn voor mens en milieu. Hier lees je meer over onze MVO.

Waarom doen jullie een plastic hoes om de bloemen?

Helaas heeft de ervaring geleerd dat de hoezen nodig zijn zodra de bloemen op water verder worden verhandeld. Zonder hoes komen de rozen namelijk beschadigd aan bij de groothandel of bloemist. Daarnaast komt dit de herkenbaarheid van onze rozen niet ten goede.

De hoezen laten we in 3 verschillende maten maken, zodat we altijd een perfecte pasvorm hebben en zo min mogelijk verpakkingsmateriaal hoeven te gebruiken.

We hebben uitvoerig getest met hoezen van gerecycled papier, maar tot op heden zonder bevredigend resultaat. Onze huidige hoezen zijn 100% recyclebaar en we willen je vragen deze bij de juiste recyclepost in te leveren. Samen op weg naar een betere wereld!

Assortiment

Wat verkopen jullie?

Premium bloemen van de allerbeste kwaliteit. Op de pagina over ons assortiment vind je alle bloemsoorten en de bijbehorende informatie.

Hoe selecteren jullie het assortiment?

Wij specialiseren ons in premium bloemen. Daarbij hoort de hoogste kwaliteit, maar ook bijzonderheid staat bij ons hoog in het vaandel. Daarom zijn we altijd op zoek naar de mooiste bloemen waarmee jij je klanten kunt verrassen. De selectie is streng en we testen alles grondig voor we het ook aan onze klanten bieden.

Hebben jullie een soortenlijst of catalogus?

We hebben geen vaste soortenlijst. Ons aanbod is flexibel door de wisselende seizoenen en afhankelijk van de vraag en de beschikbaarheid. Op de demo van de webshop zie je alles wat we momenteel op voorraad hebben staan.

Staat je favoriet er niet (meer) bij? Wees gerust, we kunnen alles (bij)bestellen.

In welke lengtes zijn jullie rozen beschikbaar?

 Onze premium rozen zijn beschikbaar in lengtes tussen de 40 en de 90 cm.

In welke lengtes zijn jullie trosrozen beschikbaar?

Onze trosrozen komen standaard in een lengte van 70 cm. Ja, dat lees je goed!

In welke lengtes zijn jullie anjers beschikbaar?

Onze anjers zijn beschikbaar in lengtes van 60 en 70 cm.

Hebben jullie een prijslijst?

Nee, wij hebben geen prijslijsten. De prijzen fluctueren namelijk afhankelijk van de beschikbaarheid, het seizoen, de transportkosten, de vraag en dergelijke.

De actuele prijzen zijn op de webshop zichtbaar voor ingelogde klanten. Ook zien? Gebruik het formulier onder aan deze pagina om een inlog aan te vragen.

Voorraad

Doen jullie iets aan bloemenvoeding?

Jazeker, wij voegen transportmiddel toe van Chrysal. Dit zorgt ervoor dat de bloemen de nodige voeding krijgen om mooi en sterk bij de bloemist aan te komen, zonder dat de bloem vroegtijdig gaat bloeien.

Hoe houden jullie de verse bloemen in de voorraad?

Het grootste deel van onze voorraad staat op water. Hierdoor kan de bloem drinken, op krachten komen en zo optimaal bij de bloemist aankomen. Op verzoek kunnen we de bloem ook in de doos verpakt houden. Dit is bijvoorbeeld gewenst door klanten die de bloemen nog (een stuk langer) op transport zetten.

Hoe worden jullie bloemen verpakt?

We laten de bloemen zonder hoes binnenkomen waardoor we van kweker tot onze box al 50% plastic besparen. Vervolgens worden de bosjes verpakt in de 100% recyclebare hoes van Farm Direct en worden de bloemen op water gezet met speciaal transportmiddel.

De hoezen laten we in 3 verschillende maten maken, zodat we altijd een perfecte pasvorm hebben en zo min mogelijk verpakkingsmateriaal hoeven te gebruiken.

Wanneer komen jullie bloemen binnen?

Onze bloemen komen meerdere keren per week binnen. Zodra de nieuwe voorraad binnenkomt, schrappen we direct de vorige voorraad. Zo weet je zeker dat de bloemen die tot je beschikking staan altijd vers zijn. Altijd als eerste op de hoogte zijn? Meld je aan voor de Whatsappservice.

Hoe controleren jullie de bloemen tijdens de kwaliteitscontrole?

Onze kwaliteitscontrole is – op z’n zachtst gezegd – grondig. Elk bosje wordt namelijk 5 keer persoonlijk gecontroleerd door verschillende teamleden. Bij het uitpakken uit de doos, bij het inhoezen, na de uitpakband, bij het op fust zetten en bij het orderpicken.

Glipt er dan nooit iets doorheen?  Ja, heel sporadisch glipt er wel eens een mindere roos of bos door de controle. Wij zijn uiteindelijk ook maar mensen. Ook zijn sommige gebreken pas later in de keten zichtbaar, waardoor we ze zelfs met alle controlepunten moeilijk altijd kunnen voorkomen. Maar wees gerust, we doen niet moeilijk over een claim.

Waar kan ik jullie voorraad zien?

Alle voorraad die we hebben staat in de webshop. Ga dus naar www.farmdirect.freshportal.nl om de voorraad te bekijken.

De productkeuze is het grootst als de voorraad net online staat. Om je te helpen op tijd te zijn raden we je aan je aan te melden voor de Whatsappservice.

Klant worden

Hoe schrijf ik me in als klant?

Verkoop je aan bloemisten en wil je je assortiment uitbreiden met prachtige premium bloemen? Word ook trotse distributiepartner! Vul het formulier in onderaan deze pagina en we nemen binnen een werkdag contact met je op.

Ben je bloemist, designer, stylist, event-planner of werk je op een andere manier met bloemen? En wil je je assortiment uitbreiden met de beste premium bloemen uit Ecuador? Koop je rozen in via onze trotse distributiepartners, te vinden door heel Europa! Gebruik het online portaal om jouw dichtstbijzijnde distributeur te vinden.

Ik ben bloemist, hoe kom ik aan jullie rozen?

Ben je bloemist, designer, stylist, event-planner of werk je op een andere manier met bloemen? En wil je je assortiment uitbreiden met de beste premium bloemen uit Ecuador? Koop je rozen in via onze trotse distributiepartners, te vinden door heel Europa! Gebruik het online portaal om jouw dichtstbijzijnde distributeur te vinden.

Ook kun je een kijkje nemen op diverse Marketplaces. We zijn te vinden op onder andere Floriday, Florismart, Bloemplaza, BloomTradeCenter en Bloomer.

Bestellen

Kan ik via jullie direct in Ecuador bestellen?

Ja, dat kan. We hebben een eigen inkoopkantoor in Ecuador voor de hele regio Zuid-Amerika. Neem contact op met ons team om de mogelijkheden te bespreken.

Hoe kan ik bij jullie bestellen?

Flexibiliteit staat bij ons centraal. Daarom hebben we maar liefst 4 bestelmogelijkheden: via de webshop, telefonisch, via WhatsApp of via een VMP-koppeling. Zo kun jij bestellen waar en wanneer het jou het beste uitkomt.

Wanneer moet ik bestellen om de order op een bepaalde datum binnen te krijgen?

Plaats je bestelling uiterlijk 3 werkdagen van tevoren. Voor hele drukke periodes raden we je aan eerder contact op te nemen.

Wat is de minimale bestelhoeveelheid?

1 bos. Flexibeler kunnen we het niet maken!

Kan ik een standing order plaatsen?

 Met zekerheid altijd bepaalde bloemen in huis? Met een standing order krijg jij op de afgesproken momenten altijd als eerste je bloemen. Dat is pas ontspannen!

Ik ben op zoek naar iets speciaals.

Ook dat regelen we graag voor je met een pre-order. Neem contact op om je wensen te bespreken.

Op welke online marketplaces staan jullie bloemen?

We zijn te vinden op onder andere Floriday, Florismart, Bloemplaza, BloomTradeCenter en Bloomer.

Betalen

Hoe kan ik betalen?

Per bankoverschrijving of per automatisch incasso.

Facturen kunnen worden overgemaakt naar NL97 ABNA 0543 5661 53 t.n.v. Farm Direct Netherlands B.V. Bij betalingen graag (alleen) het factuurnummer vermelden. Deze vind je rechtsboven op de factuur.

Liever het gemak van een automatische incasso? Dat kan, geheel gratis ook.

Ben je gevestigd in Nederland? Dan verlopen de automatische incasso’s via Ai2, de financiële dienstverlener speciaal voor sierteeltbedrijven binnen Nederland. Geef bij het inschrijven je debiteurnummer op en wij regelen de rest!

Ben je gevestigd in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Oostenrijk, Slowakije, Slovenië, Griekenland, Finland, Estland, Letland, Litouwen of Ierland? Dan regelen we  de automatische incasso’s via onze partner ByRival, de internationale betaaloplossing gericht op sierteeltbedrijven binnen Europa.

Ik wil per automatische incasso betalen. Hoe regel ik dat?

Je kunt gratis betalen per automatisch incasso. 

Ben je gevestigd in Nederland? Dan verlopen de automatische incasso’s via Ai2, de financiële dienstverlener speciaal voor sierteeltbedrijven binnen Nederland. Geef bij het inschrijven je debiteurnummer op en wij regelen de rest!

Ben je gevestigd in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Oostenrijk, Slowakije, Slovenië, Griekenland, Finland, Estland, Letland, Litouwen of Ierland? Dan regelen we  de automatische incasso’s via onze partner ByRival, de betaaloplossing gericht op sierteeltbedrijven binnen Europa.

Webshop & VMP-koppeling

Hoe krijg ik een webshop login?

Alle geregistreerde klanten krijgen een persoonlijke inlogcode. Wil je klant worden? Gebruik het formulier onderaan deze pagina en wij nemen binnen een werkdag contact met je op.

Ik ben mijn inloggegevens kwijt.

Op het inlogscherm van de webshop kun je een nieuw wachtwoord aanvragen. Ben je ook je gebruikersnaam kwijt? Bel of app dan je Farm Direct contactpersoon.

Ik wil een VMP-koppeling, hoe vraag ik die aan?

Bij het invullen van het inschrijfformulier kun je aangeven dat je een VMP-koppeling wil. Ben je al klant? Neem dan contact met ons op om de koppeling te regelen.

Met welke software werkt de VMP-koppeling?

Onze VMP-koppeling werkt met alle ERP-systemen.

Wat betekenen de afkortingen in de webshop?

R GR staat voor roos grootbloemig, R TR staat voor trosroos (spray), R PR staat voor preserved rose en DI ST staat voor Dianthus standaard, oftewel een anjer.

Is er een webshop demo?

Jazeker, je kunt altijd een kijkje nemen op www.farmdirect.freshportal.nl voor de actuele voorraad.

Levering

Wat zijn de opties voor levering?

De orders kunnen worden afgehaald of op transport worden gezet. Preserved roses kunnen ook per post worden verzonden.

Waarom zijn mijn rozen geleverd met een kartonnen beschermkraag?

Dit doen we bij roossoorten die graag snel openkomen. Om de bloei uit te stellen tot het juiste moment, houden we de rozen in de kartonnen beschermkraag. Tevens wordt de roos zo extra goed beschermd.

Ben je bloemist? Snij de rozen dan aan, zet ze 12 uur in de koelcel op water en haal dan pas de kraag eraf voor een optimaal resultaat met mooie, stevige rozen.

Hoeveel kost het transport?

Dat is afhankelijk van het transport. Pakketten die met de post binnen Nederland worden verzonden rekenen wij door à € 6,95. Voor landen buiten Nederlands zijn andere tarieven van toepassing.

Waar kunnen jullie leveren?

Elke vestiging van Royal Flora Holland (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg en Eelde), Plantion (Ede) en Veiling Rhein-Maas (Herungen, Duitsland).

Afhankelijk van de locatie zijn hier transportkosten aan verbonden.

Leveren jullie ook buiten Nederland?

Nee, op de Veiling Rhein-Maas na. Bij transport naar het buitenland is de koper verantwoordelijk voor het transport. Wel kunnen we je daarmee helpen dankzij ons grote netwerk van transporteurs en exporteurs.

Gepreserveerde rozen kunnen per post wel naar het buitenland worden gestuurd.

Hoe worden de bloemen geleverd?

Onze voorraad staat op water. Op vooraf bestelling is in doos ook mogelijk.

Kan ik ook afhalen?

Jazeker, op afspraak kan dit voor zowel grote als kleine bestellingen op de Royal FloraHolland Veiling van Aalsmeer.

Kan ik fusten inleveren?

Nee, dit is voor ons operationeel helaas niet te overzien. Neem hiervoor contact op met de veiling.

Klantenservice

Wat is de Whatsappservice en hoe meld ik me aan?

Bij onze Whatsappservice krijg je via WhatsApp een melding zodra de nieuwe voorraad online staat. Om deze berichten te ontvangen dien je eerst ons mobiele nummer op te slaan in je telefoon: +31 624 444 170.

Wil je niet via WhatsApp op de hoogte worden gesteld? Sla dan het nummer niet op of laat het aan ons weten, dan halen we je uit de verzendlijst.

Ik heb me aangemeld voor de Whatsappservice maar maar ik ontvang geen berichten.

Oei, dat is vervelend! Controleer eerst of je het nummer +31 6 2 4444 170 goed hebt opgeslagen in je telefoon. Werkt het nog steeds niet? Bel ons dan of stuur een mail.

Mijn VMP-koppeling doet het niet.

 Neem direct contact met ons op, dan gaan we dit zo snel mogelijk oplossen!

Ik wil het aanbod in mijn VMP-koppeling aanpassen.

We kunnen het aanbod geheel naar eigen wens aanpassen. Neem contact met ons op om je wensen en de mogelijkheden te bespreken.

Ik heb een claim. Hoe zit het met garantie?

Ondanks alle kwaliteitscontroles blijven bloemen een natuurproduct. Ben je klant en is er een bosje doorheen geglipt dat niet voldoet aan het niveau dat je van ons gewend bent? Dat lossen we uiteraard op. Stuur ons binnen 24 uur na de levering je reclamatie met duidelijke foto’s van de goederen en een omschrijving van het probleem. Voeg – indien aanwezig – ook een foto van de barcodes op de verpakking toe. Verzend je mail naar info@farmdirect.nl. Wij gaan direct de issue beoordelen en bieden je een gepaste oplossing.

Ben je geen directe klant maar heb je bij een distributeur een bosje gekocht waar je niet helemaal tevreden over bent? Je kunt je claim dan het beste indienen bij de distributeur waar je ze gekocht hebt en zij claimen deze dan weer bij ons. Dit is voor administratieve en operationele redenen het meest efficiënt.

Help, ik vind jullie rozen niet bij mijn groothandel!

Wat vervelend dat je onze rozen niet bij je groothandel kunt vinden. Laat je groothandel contact met ons opnemen of laat onder aan deze pagina de gegevens achter, dan zorgen wij er samen voor dat ook jij toegang krijgt tot onze bloemen.

Hoe kan ik een gepreserveerde roos het best onderhouden?

Zorg ervoor dat je je preserved roses op kamertemperatuur en buiten direct zonlicht houdt. Houd ze daarnaast droog en kom niet te veel aan de blaadjes met je vingers, dit kan namelijk vetvlekken veroorzaken.

Promotie & Pers

Kunnen jullie helpen met promotie?

Jazeker. We kunnen bijvoorbeeld helpen met een blogpost over Ecuadoraanse rozen, beeldmateriaal leveren of samen aan een shoot werken. Neem contact op met marketing om de mogelijkheden te bespreken.

Staan jullie open voor nieuwe samenwerkingen?

We staan altijd open voor nieuwe samenwerkingen! Bijvoorbeeld voor een gave shoot of een evenement. Stuur ons een bericht (dit kan ook via social media). We maken graag kennis!

Ik ben pers en wil graag over jullie schrijven.

Wat leuk! We helpen graag. Neem contact op voor informatie en om het perspakket te ontvangen.

Ik wil een brochure maken voor mijn klanten.

Ook daar helpen we graag mee. We helpen klanten regelmatig met een mooie brochure voor onder andere Valentijn en Kerstmis.

Op De Hoogte Blijven

Waar kan ik jullie volgen op social media?

Wat leuk dat je ons wilt volgen! We zijn te vinden op Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest.

Ik wil me aanmelden voor de nieuwsbrief.

We hebben een tweewekelijkse  nieuwsbrief voor distributeurs en bloemisten. Op deze pagina kun je je aanmelden.

Ik heb een andere vraag

Staat je vraag er niet tussen? We horen graag van je. Stuur een bericht en we nemen binnen 1 werkdag contact met je op. Uiteraard kan je ook altijd mailen naar info@farmdirect.nl of bellen op +31 297 445 006.

5 + 7 =